Header afbeelding
Huisartsenpraktijk Nieuwe Maas
Westerkade 24-A 3116 GK
Schiedam

Missie en visie

Missie

Alhoewel er in de afgelopen jaren veel is veranderd in de gezondheidszorg is de huisartsenzorg als belangrijkste basisvoorziening altijd overeind gebleven. De huisarts is en blijft de spil in de eerstelijns gezondheidszorg. Daarbij staat de kwaliteit van leven van de patiënt centraal en moet de zorg zoveel mogelijk laagdrempelig en dichtbij geleverd worden. Onze praktijk maakt een verantwoorde keuze om de vraag zelf te behandelen of te verwijzen binnen haar samenwerkingsverbanden met andere zorgaanbieders, zoals het wijkondersteuningsteam (WOT). Vanuit dit fundament is huisartsenpraktijk Nieuwe Maas in 2014 gestart, in de Zuid-Oost kant van Schiedam, dicht tegen de wijk de Gorzen.

Waar staan wij voor?

Het team van huisartsenpraktijk Nieuwe Maas staat een professionele en betrokken huisartsenzorg. Wij streven in alle contacten naar een open, eerlijke en toegankelijke onderlinge communicatie, die ook ruimte laat voor kritische feedback. De vertrouwensrelatie die de leden van het team vormen met de patiënt is hierbij een essentiële voorwaarde.

Wij hechten aan een persoonlijke benadering en nemen graag de tijd om naar de patiënt te luisteren. Door goed naar het verhaal van de patiënt te luisteren, te achterhalen wat exact de vraag van de patiënt aan ons is, kunnen wij, door de koppeling aan onze deskundigheid, de patiënt zo goed mogelijk helpen of waar nodig verwijzen naar een behandelaar of ondersteuning van personen waar ook wij vertrouwen in hebben. Inlevingsvermogen in de ander, oprechte interesse gevoegd bij kennis, overleg en samenwerking, in een optimaal toegeruste praktijk moeten een kwalitatief zo hoog mogelijke persoonlijke en integrale huisartsenzorg leveren. Doordat wij dagelijks met meerdere huisartsen samen werken, is er altijd ruimte voor collegiaal overleg en zijn wij het gehele jaar geopend. Dat komt de kwaliteit en continuïteit van zorg ten goede. Als team werken we zo samen om de patiënt steeds beter van dienst te zijn.

Visie

Vanuit haar missie heeft de Huisartsenpraktijk Nieuwe Maas als doelstelling zo optimaal mogelijk zorg te leveren aan haar patiënten. Door het belang van de patiënt steeds centraal te blijven stellen en deze persoonlijk, eerlijk en open te benaderen zal er een sterke binding tussen de patiënten en de huisartsenpraktijk ontstaan. In onze werkwijze staat patiëntgerichtheid centraal met de focus op zelfverantwoordelijkheid van de patiënt. Met gerichte triagering proberen wij de zorg te concentreren en te plannen aan de hand van de urgentie van de zorgvraag. Streven is de zorg zo dicht mogelijk, waar mogelijk wijkgericht, bij de patiënt aan te bieden met behoud van kwaliteit.
Dit zijn de doelen die wij als Huisartsenpraktijk Nieuwe Maas nastreven:

Organisatie

De praktijk streeft naar optimale service en bereikbaarheid. Daarvoor zijn wij elke werkdag van het jaar geopend. Daarnaast hanteert de praktijk ruime openingstijden met dagelijks een spreekuur vanaf 08.00 uur tot 17.00 uur. Voor de tijden buiten de openingstijden hebben we een overeenkomst met de Centrale Huisartsenpost in het Vlietland ziekenhuis voor het leveren van die zorg die niet tot de reguliere openingstijden kan wachten.
Patiënten kunnen telefonisch afspraken maken via de assistentes. Ook herhaalrecepten kunnen telefonisch via de assistente, via de receptenlijn besteld worden en ook via de website. We streven er naar patiënten op zo’n kort mogelijke termijn een afspraak te kunnen aanbieden. Spoedeisende zaken worden natuurlijk altijd zo snel mogelijk gezien, veelal dezelfde dag bij acute problematiek bij één van de huisartsen of de verpleegkundig specialist en binnen één a twee weken voor reguliere zorg bij een huisarts van voorkeur. Huisartsenpraktijk Nieuwe Maas is er voor inwoners uit de buurt, zodat we op de fiets binnen 10 minuten bij onze patiënten kunnen zijn.

Kwaliteit

Uitgangspunt van het medische handelen is de mens als geheel, het zogenaamde holistische mensbeeld, waar lichaam en geest als niet te scheiden geheel wordt gezien. Daarbij wordt zorg verleend op basis van klassieke en op wetenschappelijke bewijzen (evidence based) gebaseerde reguliere geneeskunde volgens landelijk geaccepteerde richtlijnen en protocollen.

Onze gediplomeerde doktersassistentes geven in overleg met de patiënten waar mogelijk adviezen met betrekking tot zelfzorg.
De doktersassistentes worden voortdurend begeleid en bijgeschoold.

Wij leveren chronische zorg voor mensen met Diabetes Mellitus type 2, een cardiovasculair risico of een chronisch longlijden als astma en/of COPD, protocollair volgens regionale ketenzorgprogramma’s. Deze zorg wordt uitgevoerd door de hiervoor speciaal opgeleide praktijkondersteuner.

Voor ondersteuning bij psychische klachten en problemen kan men terecht bij de praktijkondersteuner GGZ. Deze coach/psycholoog is hiervoor opgeleid en onderhoud contacten met andere hulpverleners binnen de geestelijke gezondheidszorg en kan in samenspraak met de huisarts hier zo nodig naar doorverwijzen

De praktijk hecht waarde aan een kritische zelfreflectie en verbetering van de praktijkvoering door NHG (Nederlands Huisartsengenootschap) praktijkaccreditering. Dit betekent dat de praktijk continu werkt aan naleving van protocollen en verbetering van kwaliteit. Jaarlijks vindt er visitatie plaats en wordt gecontroleerd of alle afspraken, protocollen en werkwijzen worden nageleefd.

Alle huisartsen werkzaam binnen de praktijk zijn ingeschreven bij de HVRC (Huisartsen en Verpleeghuisartsen Registratie Commissie) waardoor er een vijfjaarlijkse beoordeling plaats vindt op de eisen die gesteld zijn om geregistreerd huisarts zijn.
Huisartsenpraktijk Nieuwe Maas is een gecertificeerd opleidingsbedrijf. Regelmatig begeleiden wij coassistenten, leiden wij praktijkondersteuners, doktersassistentes en een verpleegkundig specialist op. Daarnaast zijn we stageverlener voor doktersassistentes.
Alle doktersassistentes, praktijkondersteuners, stagiaires werken onder de verantwoordelijkheid van de huisartsen. Klachten en of opmerkingen over medewerkers of huisartsen kunnen via de klachtenfunctionaris gemeld worden. Klachten worden altijd serieus behandeld. Klachten behandeling is ook een methode om kwaliteit te verbeteren. Structureel worden klachten besproken in de maandelijkse teamoverleggen.

Tot slot

Huisartsenpraktijk Nieuwe Maas streeft continu naar een verbetering van kwaliteit en service. Daarvoor zoekt de praktijk naar mogelijkheden om haar dienstverlening uit te breiden. Dat kan via extra spreekuurtijden, het meer gaan gebruiken van communicatie via internet, maar ook door een recente verbouwing van de praktijk. Altijd met als doel onze missie, gestand te doen: “Huisartsenpraktijk Nieuwe Maas Daar staat ú centraal!”